Annine quale - kviebjørn kong valemon
1-DK-NMK-1847
8-DK-NMK-1849
9-DK-NMK-1848
14-NG.KH.B.05099

Vises i Harstad Kunstforening 5.-14. april 2013.

Åpningstider:

Åpning Fredag  5.april kl. 19:00 (gratis inngang)

Lørdag  6. april kl. 11 – 15
Søndag 7. april kl. 11 – 15
Torsdag 11. april kl. 11 – 15
Fredag 12. april kl. 11 – 15
Lørdag  13. april kl. 11 – 15
Søndag 14. april kl. 11 – 15

Omvisning hver hele time Tirsdag – Fredag ved påmelding til Merete Kamsøy på kamsoy77@gmail.com

Om utstillingen

I forbindelse med 200-års jubileet for Peter Christen Asbjørnsen (1812-1885) og Jørgen Moe (1813-1882) utvikler Nasjonalmuseet en utstilling inspirert av museets egen samling av eventyrtegninger.

Formålet med utstillingen er å synliggjøre illustrasjonene til de norske folkeeventyrene som en viktig del av vår felles kulturarv og et høydepunkt i norsk illustrasjonskunsts historie.

Ved å knytte an til samtidige kunstneres visuelle tolkninger av folkeeventyrene bidrar vi til at eventyrene og illustrasjonstradisjonene lever videre som en essensiell del av vår kollektive kulturarv.

Utstillingen består av seks bannere, 16 vegghengte og innrammede illustrasjoner, to bord, fire krakker og eventyrbøker.

Asbjørnsen og Moes arbeid med de norske folkeeventyrene har vært viktig for språket vårt, litteraturen vår og den måten vi tenker på. Les om Asbjørnsen, Moe, Askeladden, prinsesser, huldre og trollkjerringer i nettutstillingen Eventyr! Du får tilgang til mange digitale norske og utenlandske bøker om og med eventyr. http://www.nb.no/eventyr/